OVERZICHT

Het was een bewogen jaar voor de cliëntenraad van HVO-Querido. Een letterlijk hoogtepunt was de vliegtocht die Hans van der Kolk, de nestor van de medezeggenschap bij onze organisatie, deze zomer in augustus ondernam. Hans houdt nu eenmaal graag het overzicht, zowel in de lucht als in de cliëntenraad.

Voor Hans van der Kolk (Amsterdam, 1958) zijn woorden en daden geen gescheiden grootheden. Bij Hans is het niet het een of het ander, maar gaan beide gelijk op. Hans praat veel en zit altijd boordevol plannen en ideeën, maar het blijft bij hem niet bij dagdromen, hij voert zijn voornemens doorgaans ook uit.


Liefhebber

Hans van der Kolk heeft bovendien het vermogen van de ware liefhebber om zich ergens helemaal op te storten en daar vervolgens volop van te genieten. Transportmiddelen vormen daarin een van de constanten. Als kleine jongen ging hij met tram twee naar school en was hij meteen helemaal gek van trams. Later verhuisde hij naar Amsterdam Noord, ging naar school met de bus en raakte in de ban van bussen. ‘Ik wilde als kind trambestuurder worden en later buschauffeur. Honderden trams en bussen heb ik in die tijd getekend,’ aldus Hans. Als hij weer iets later in Heerhugowaard gaat wonen en per trein naar zijn opleiding reist, herhaalt dit patroon zich.

Fascinatie

Zijn belangstelling voor het vliegen is van veel recenter datum. Die interesse werd gewekt toen hij met medebewoners en begeleiders van de beschermende woonvorm Oosterpark met het vliegtuig met vakantie ging. ‘De meeste mensen zien een vliegtuig gewoon als een ding om snel van A naar B te komen, en dat is prima,’ vertelt Hans, ‘maar ik zat de hele vlucht te kijken hoe het er allemaal aan toeging en hoe dingen werkten. Van het een komt dan het ander. Je kijkt eens wat filmpjes op YouTube, ik ben een paar keer in een flight simulator geweest en ik heb een rondvlucht gemaakt. En nu dus naar Texel, dat is echt een vlucht met een bestemming. Twee keer opstijgen en twee keer landen. Ik vind het mateloos fascinerend.’

Op koers

Met een brede grijns kijkt Hans even om terwijl hij het eenmotorige vliegtuigje, de PH-ACT, met 180 kilometer per uur van Enkhuizen naar Medemblik stuurt en vandaar via Den Oever over de Waddenzee naar Texel International Airport bij De Cocksdorp. Een man in zijn element. Hans heeft eigenlijk helemaal geen tijd om even naar de fotograaf te kijken, want hij is druk in de weer om alle meters en instrumenten van het controlepaneel van de Cessna in de gaten te houden. Hij heeft ook weinig aandacht voor de piepkleine scheepjes op het IJsselmeer, de keurige en kleurige lappendeken van het Noord-Hollandse landschap, de lucht en de wolken. Hans neemt zijn taak uiterst serieus en houdt de kist precies op de voorgeschreven hoogten van 1200 en 1500 voet, op de aangeven kruissnelheid van 100 knopen en, natuurlijk, op de juiste koers.

Gemis

In 2019 zijn ons twee leden van de Centrale Cliëntenraad ontvallen. In maart overleed voorzitter Norbert Wissing, niet alleen een strijdbare voorvechter van de rechten van cliënten, maar ook een begenadigd modern klassiek componist. In september moesten we afscheid nemen van penningmeester Theo Warner, die met zijn woorden bijna net zo zuinig omging als met het geld van de cliëntenraad dat hij beheerde. Beiden hebben zich vele jaren belangeloos ingezet als behartiger van de belangen van onze cliënten.


Bijeen

In november organiseerde de cliëntenraad de jaarlijkse medezeggenschapsdag die was gewijd aan de nieuwe Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) en de gevolgen die dat heeft voor onze cliënten.